Translate

onsdag 27. mars 2013

Smarte ideer: The food edition!

Hei!

Jeg er en tip junkie. Jeg har ikke tippet tredve enda, men ligger det et Hjemmet eller Allers på legekontoret leter jeg med en gang fram sidene med kjerringråd. Hvis det finnes en måte å unngå irriterende små problemer i hverdagen så er jeg med med en gang. Derfor har jeg funnet fram noen smarte råd jeg vil dele med dere lesere.



Et problem jeg ofte opplever er at jeg kjøper friske krydderurter i butikken, men så holder de maks en uke fordi de ikke trives like godt på kjøkkenbenken hos meg som på butikken. De holder til et par måltider og så blir de kastet. Å fryse dem klare til bruk er mye smartere. Plukk av alt grønt på planten. Skyll i kaldt vann. Finhakk. Fordel urtene jevnt i isbitbeholdere. Hell sakte i vann og frys. Etter et døgn burde de være helt gjennomfryst. Popp dem ut av beholderen og oppbevar i en pose i fryseren. Isbitene er supre å bruke i gryter, supper og sauser.
En lignende idè er å fryse urtene i olivenolje. Urtene vil smakssette oljen, og du kan bruke terningene som base i en rett. De beste urtene for dette er rosmarin, salvie, timian, persille og oregano. Basilikum, dill og mynte burde alltid være frisk ved bruk da de mister mye smak ved oppbevaring.
 
 
Som de fleste andre vil jeg leve og spise sunnere, men ofte blir det det raskeste alternativet som blir brukt. Brun ris tar alt fra 20 til 45 minutter å koke, mens hvit ris tar ca. halvparten. En enklere måte å tilberede brun ris på er å ovnsbake den. Varm ovnen til 190 grader. Varm vann i vannkokeren eller på komfyren. Salt vannet. Ha i 1/3 del ris til 2/3 vann og noen klumper smør i en ildfast form du kan spre risen jevnt utover. Hell over vannet. Dekk formen med aluminiumsfolie. La formen stå i ovnen i 1 time. Ta den ut og rør litt i risen. La stå i 10 min til. En smart idè er å lage en ekstra stor porsjon og fryse porsjonspakker med ferdig ris. Frys da risen mens den enda er lunken. Da kan du enten varme den i kokende vann i posen, i mikroen eller hvis du skal bruke den i en gryte hell den rett i.
 
 
Et annet problem er salat som blir brun før du får brukt den. Skyll salaten. Kutt den i rett spisestørrelse. Tørk den. Legg salaten i en bolle, legg en serviett på toppen og legg plastikkfilm over. Dette holder salaten frisk i ukesvis. Hver gang du forsyner deg kan du rote litt rundt i salaten, og bytt ut servietten hvis den begynner å bli fuktig.
 
 
At rødvin bli bedre ved lagring er en sannhet med modifikasjoner. For det første er det ikke alle rødviner som gjør seg som lagringsvin, og så snart en flaske er åpnet tar det ikke lang tid før den er fullstendig udrikkelig. Jo mer det er igjen i flasken jo lengre kan du la vinen stå da mindre oksygen kommer seg til vinen og oksiderer den, men selv med en vinkork i bør du ikke la den stå mer enn 4-7 dager. Maks! En boksvin holder seg lengre da den er mer beskyttet fra oksygen, og kan holde noen uker, men kvaliteten på vinen vil bli dårligere på den tiden. Hvis du som meg synes det er forerdelig å helle ut vin som smakte fantastisk for noen dager siden kan dette være løsningen. Frys vinen i iskuber og bruk den til matlaging i gryter, supper og sauser.
 





 
Tilsett eddik i kokevannet for å gjøre et hardkokt egg lett å skrelle. Dette er utrolig greit når man skal lage eggesalat og lignende. Mennesker som har lite følelse i fingrene eller skjelver vil helst sikker også ha nytte av dette tipset. Forøvrig er det lurt å ta vare på vannet du kokte egget i og skallet. Bruk dette til gjødsel til planter da det er mye kalk i vannet og i skallet.
Jeg syns dette er en kjempe søt måte å servere dipp på en grønnsakstallerken på. Ofte kan en grønnsakstallerken bli kjedelig, men her er noen forslag for å gjøre den litt mer innbydende. Reddiker, asparges, squash, sukkererter, fennikel, blomkål, brokkoli, endiver, neper, kålrot, miniagurker og minimais. Dressinger som gjør seg ekstra godt er aioli, blåmuggostdressing og fransk løkdressing.
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar